Klubb Norsk senior golf 02.09.2019

Turid Røksland og Kjartan Lavik spiller landskamp for Norge i neste uke.

Turid tar turen til Haag i Nederland og møter hjemmenasjonen, mens Kjartan møter Sverige i Fredrikstad.

Turid og Kjartan klar for landskamper (foto per j)
Klare til dyst (foto per j)
Turid og Kjartan klar for landskamper (foto per j) Klare til dyst (foto per j)

For å bli med på landslaget har spillerene kvalifisert seg gjennom godt spill på de mange turneringene som Norsk Seniorgolf arrangerer landet rundt.  Det lages en order of merrit basert på resultatene.  Både Turid og Kjartan er tatt ut på den regionale listen for sør-og vestlandet.

Turid er med på sin første landskamp og ser med spenning fram til spill i Nederland.  Hun har vært tatt ut til landskamp tidligere år, men måtte melde forfall den gangen på grunn av jobbsituasjon.  Men allerede neste mandag reiser hun til Nedeland for å spille innspillsrunde tirsdag.  Hun vet ikke mye om Nederlands lag, men håper å gjøre en god match og gjøre sitt beste for laget.

Laget består av 8 damer, hvorav Turid er den eneste fra sør.  4 spillere er med i bruttoklassen og 4 i nettoklassen. Første dag er fourballmatch mens det er singel matcher neste dag.

Kjartan på sin side er ingen debutant i dette gamet.  Dette blir hans 3. landskamp.  De to første gikk mot Danmark.  Motstander denne gangen er Sverige, og matchen foregår i Fredrikstad på Gamle Fredrikstad Golfklubb. Blant herrene spiller 12 stk på laget + en klasse for 70 pluss.  De spiller samme oppsett som damene.

Kjartan gleder seg stort, det er tross alt ære å spille med flagget på brystet.  Det er alltid stor spenning før matchen. Sverige har han aldri spilt mot tidligere.

Begge to skryter av miljøet i Norsk Seniorgolf. Her treffes spillere fra 50 år og oppover, og alle spiller mot spillere på egen alder.  Det spilles også lagturneringer i lokalområde hele sesongen.

Norsk Seniorgolf har landskamper mot Nederland, Sverige, Danmark og Island for damene, og mot Sverige, Danmark, England og Island for herrene.  I tillegg tas de aller beste spillerne ut til Europamesterskapet. Nesten 750 spillere har denne sesongen konkurrert om å komme med på ett av lagene.

Vi  ønsker begge to lykke til i landskampene, og kommer tilbake med referat etterhvert.