Klubb Nettrøffen 02.10.2019

Storslagen gave til Mandal Golfklubb!

En av våre tidligere medlemmer, Erling Danielsen, har testamentert 1 million kroner til Mandal Golfklubb.

Erling Danielsen på hjemmebanen i 2005. Foto: Einar Slotten

Erling var født 16.09 1921 og ble medlem nr. 398 i klubben . Han ble utmeldt fra klubben 20.12.2010.

Erling hadde mange venner blant seniorene i klubben, ikke minst kom Raymond Birkeland godt overens med ham. De hadde begge “glimt i øyet” og Raymond og Bea var flere ganger i selskap hjemme hos han og kona på Eigebrekk, Mandal

I “Vallerøffen” nr. 4/2005 hadde Einar Slotten en omtale av Erling Danielsen, av en

“fargerik personlighet”. Vi tar med litt herfra om livet hans:

Erling ble født i Sandefjord som prestesønn og måtte tåle mange flyttinger. Han utdannet seg som anleggsgartner og dannet eget firma med mange oppdrag i Bærum kommune. På det meste hadde han 20 ansatte i firmaet.

Sjøliv og seiling var tidlig Erlings store lidenskap. Han tok seilerskole med olympiamester Peder Lunde. Senere ble det kystskippersertifikat og arbeid på en 35 fots seilbåt.

Og mange reiser og episoder kunne han fortelle om. En gang dro han til California for å studere uteanlegg i Hollywood. Her ringte han på hos Elisabeth Taylor. Hun var dessverre ikke hjemme, men Erling syntes det var spennende å trykke på dørknappen!

En annen gang var han på tur i Sahara på kamelryggen. Der traff han en riking som hadde svært mange kameler. Han tilbød seg å kjøpe hans kone Sonja for fire kameler. “Jeg forlangte seks, men det ville han ikke godta!”

Han pensjonerte seg 58 år gammel og etter omfattende boligjakt endte de på Eigebrekk. Hvorfor Mandal? Jo, Erling, med aner fra Lillesand, hadde tilbrakt mange herlige sommerferier på Sørlandet. Og hva var da mer naturlig enn å lande i Mandal!

Erling ga opp seilingen og meldte seg inn i golfklubben. Grønt kort fikk han i 1999 og det “hvite” klarte han i 2002 - som 81 åring. Slå den!

Det er med stor takk vi minnes vår seniorvenn på golfbanen og for hans storslagne gave til hjemmebanen i Mandal!

for Mandal Golfklubb

Oddbjørn Eikestøl