Nettrøffen 14.08.2017

Nytt reisebrev fra Carsten Jacobsen

Carsten er for tiden i Dutch Harbor, Alaska og har opplevd en del Golf her borte.

Inne i Klubbhuset på Björndalen Golf Klubb (alle foto C Jacobsen)
 Klubbhuset
Utslag hull # 1
Bilde fra Reality Serien Bering Sea Gold
Vernon Adkison og noen av hans crew, deriblant hans datter
Carsten og Vernon i Golfsimulatoren ombord.
Norvegian Rat Sallon
Inne i Klubbhuset på Björndalen Golf Klubb (alle foto C Jacobsen)  Klubbhuset Utslag hull # 1 Bilde fra Reality Serien Bering Sea Gold Vernon Adkison og noen av hans crew, deriblant hans datter Carsten og Vernon i Golfsimulatoren ombord. Norvegian Rat Sallon

Når Alaska er diskusjonstema blir det som oftest snakket om Natur & Villmarksliv, lite om Golf. Men undersöker man litt närmere finner man faktisk ganske mange Golfbaner her, de fleste av dem 9 hulls baner som i Sitka, Juneau, Wrangell, Haines og Anchorage. Tar man turen videre til Kodiak finner man en fin 9 hulls skogsbane med det rette navnet Björndalen Golf Klubb. Bortover her og närliggende oyer er det nemlig hvor det befinner seg flest og störst Björner i Alaska. Dama i Proshoppen advarte oss om at nå og da kom det Björn ned på Golfbanen for å ”hilse” på. Heldigvis for oss ble det kun med möte av den utstoppede Björnen som sto på 2 bein inne i Klubbhuset!

Et annet interessant besöksted på denne öya er rakett utskytning fasilitetene som er lokalisert 1 times biltur Sydover fra Kodiak sentrum. Der er de i full beredskap med å reagere på eventuelle raketter som måtte komme mot USA fra Nord Korea. Siden Golfbanen var i samme retning tok vi like godt turen helt ned og fikk bivåne fasilitetene på närt hold. Sjåfören var Vernon Adkison som var Los ombord for oss fra Anchorage og innom flere små plasser som Katmai Nasjonal park( Kukak Bay and Geographical Harbor),Aghiyuk Island,Delarof Harbor, Otter Cove og Dutch Harbor( kjent fra DEADLIEST CATCH reality show). Hvor vi bare Måtte Innom Norsk Rat Saloon!).  Etter hvert som vi ble kjent med Vernon viste det seg at han er med på Discovery Channel’s reality show BERING SEA GOLD som eier av Wild Ranger. For de av Dere som ikke er kjent med denne serien tar den plass i Nome(Alaska) hvor eventyrärne graver etter Gull under havflaten for å håpe på den store gevinsten!

Golf var ikke akkurat hans greie, men vi fikk han nå med på et par slag. Han kunne videre fortelle at dykkerene han brukte for å finne Gull var alle ivrige Golfere! Så mange var interessert i Golf der at han vurderte å sette opp flere Golf simulatorer for å imötekomme etterspörselen og tjene litt penger på det.....siden han ikke har funnet nok Gull enda til å kunne kalle seg Börsman ..... En utrolig hyggelig og karesmatisk fyr som holder det gående selv om han har passert pensjons alderen for lenge siden!! Akkurat som så mange andre Golfere gjör det, alle på hver sin måte!