Nettrøffen 03.01.2017

Nytt reisebrev fra Carsten Jacobsen. Denne gang fra Hawaii.

Plantation Golf bane på Kapalua resort er vertskap til årets første turnering i 2017.

Utslagstedet på Hull # 1 (alle foto c jacobsen)
 Her gjelder det å finne den riktige kølla til riktig Green!
Banens Hull # 8, par 3.
Hull # 16 som er banens høyeste punkt.
Denne Greenen på banens Hull # 15 er svært utfordrende.
Utslagstedet på Hull # 17.
 Utslagstedet på Hull # 18.
Spilte sammen med Far & Søn fra Colorado, USA
 Utslagstedet på Hull # 1 (alle foto c jacobsen)  Her gjelder det å finne den riktige kølla til riktig Green! Banens Hull # 8, par 3. Hull # 16 som er banens høyeste punkt. Denne Greenen på banens Hull # 15 er svært utfordrende. Utslagstedet på Hull # 17.  Utslagstedet på Hull # 18. Spilte sammen med Far & Søn fra Colorado, USA

Dette har vært en tradisjon siden 1999 med flere forskjellige hoved sponsorer som vinneren drar godt nytte av. Kongen av dem til nå er Stuart Appleby som vant 3 år på rad og med det fulgte 3 Mercedes biler i garasjen sin!

Med en gang du ankommer klubbhuset for du følelsen av hvor åpent og store områder det er å spille på. De mest langtslående har utslagstedet sitt omtrent ved inngangspartiet til klubbhuset på hull # 1. Utsikten er formidabel og dette gjør den også veldig sårbar for vinden som kan gjøre runden din noe mer vanskelig. Oppi gjennom årene har vi sett tydelig bevis på det gjennom TV sendingene. Spesielt i 2013 da turneringen ikke ble avgjort før på Tirsdagen, 2 dager senere enn oppsatt.

Vi var veldig heldige på dagen vi spilte med relativt lite vind, men den hjalp oss til gjengjeld alle 3 på hull # 17 med å sette personlig rekord ved slå den lengste driven noen gang. På avslutningshullet # 18 har du også muligheten for lange driver i nedoverbakke med brede fairwayer. På hull # 16 er du på det høyeste punktet på banen med noen palasser av noen hus rundt green området. Derfra og hjem til klubbhuset er det bare nedover...

De fleste som reiser til Hawaii vil besøke Honolulu som ligger på øya Oahu. Det er her den andre turneringen i Januar spilles på Waialae Country klubb, vertskap til Sony Open. En annen og mye mer spektakulær bane på denne øya er Ko'olau Golf klubb som står på lista over de mest exreme golf baner i verden og rangert som den tøffeste med utrolige slope rating på 152!  Dette har i senere tid blitt redusert, men fytti katta for en utfordrende bane og spille på!  Hull # 18 er rangert som det vanskeligste med 2 forced carries og 22 bunkere alene!

Tar vi med Kauai Lagoons resort på øya Nawiliwili som har 27 golf hull til disposisjon har du de mest interessante golf banene å velge mellom på øyene på Hawaii. Dette er baner jeg kan komme med mer utfyllende reportasjer og bilder ved en senere anledning.

Er du her borte er turen absolut verdt å ta til Lahaina på Maui som også er kjent for Maui Jim solbriller som så dagens lys for første gang her. Det er flere golfbaner å velge mellom på denne øya men Plantation banen er rangert som den aller beste av alle banene som finnes på Hawaii. Årets turnering starter Torsdag 5 Januar og skal etter planen avsluttes på Søndag 8 Januar. Det hele kan bivånes på Eurosport Norge TV kanalen.

Framover nå vil det bli gøy å kunne spille på vår nye Golf simulator i klubbhuset. Har vi TV'en på kan det jo hende at vi spiller på samme hull som blir vist der!