Klubb 14.08.2018

Hva kan golfidretten gjøre for nytte i vårt lokalsamfunn?

Under FolkehelseUga vil Mandal Golfklubb og Norges Golfforbund, i samarbeid med Mandal Senioruniversitet, gi en presentasjon rundt betydningen av golfidretten for vår helse. Dette finner sted i Elvesalen på Buen den 29. august.

Golf kan i langt større grad enn i dag bidra til å redusere store og kostbare samfunnsproblem dersom det offentlige er villig til å støtte golf på lik linje som man støtter annen idrett. For å få til dette har vi invitert ordførere, rådmenn, leger, helsevesen, politikere, NAV m.fl. til å lytte til Lise Bjørnstad som jobber med nettopp dette med Golf & Helse for Norges Golfforbund. Lise har med seg Svein Einarsbøl som på egenhånd har jobbet med å promotere golfidretten over store deler av Norge.

Det er mange eksempler på at golf har stor samfunnsmessig betydning og Mandals Golfklubb vil gjerne være en aktiv part i det lokale folkehelsearbeidet. Utallige rapporter konkluderer med at golf er svært helsebringende såvel som at helsegevinsten øker med alderen. I tillegg til å være bra for balanse og muskelstyrke er det også sansynlig at golf forbedrer hjertehelse, åndedrett og stoffskifte.

Her til lands er særlig Jan Ove Tangen, professor i idrettsvitenskap ved Høgskolen i Telemark, den som har forsket mest på Golf & Helse. Han konkluderer med at golf kan forlenge livet, men legger selvsagt til at det også er en del andre faktorer som spiller inn når det gjelder livslengde.

Alle som spiller golf, uansett nivå , vet at golf er en fin aktivitet og/eller hobby. Golf har et moderat intensitetsnivå og er i så måte på linje med myndighetenes folkehelseanbefalinger. Golf kan man ta opp når som helst i et livsløp, dog er det enklere dersom man starter eller lærer litt om dette når man er ung. Mange sier golf tar for mye tid, det gjør kanskje det for noen, men har man en 9 hulls bane i bakgården, som Mandal har, så burde ikke det være noe problem.

Terskelen for å spille golf skal være lav og det er noe klubbene har blitt flinke til. Golfspillet er slik at alle, uansett hvilket nivå man spiller på, kan alle konkurere mot alle. Det blir nesten som med seiling, ulike båter kan konkurere mot hverandre ved hjelp av en tabell. Den “tabellen” man har i golf går ut på at man får tildelt et bestemt antall slag som er basert på hvor dyktig man er.

I tillegg til at ordførere, rådmenn ++ kommer så håper vi mange golfere og ikke golfere, unge såvel som “godt voksne”, kommer for å høre på dette. Klarer vi å holde de “godt voksne” friske og raske i lengre tid så sparer vi samfunnet for store summer, det kan kanskje sammenliknes med å holde barn og unge i aktivitet og derfor unngå at de faller utenfor, dvs holde de “godt voksne” i aktivitet slik at de “lever bedre lengre”.

Velkommen til Buen den 29. august.

For Mandal Golfklubb, John Jansen

2095