Nettrøffen 13.05.2019

BETHPAGE STATE PARK, Black Course

Til helgen blir det en skikkelig godbit på TV skjermen når årets andre Major vises fra Bethpage State Park (Black Course) utenfor New York på Long Island.

Bak utslag hull 1 ble vi møtt med dette skiltet (alle foto c jacobsen)
Fairway hull 18 med klubbhus i bakgrunnen.
Inne i klubbhuset på Bethpage State Park
Putte greenen Bethpage State Park
Krysser vei fra hull 14 til 15 Bethpage, Black Course
Utforbi Klubbhuset Bethpage State Park
Utslag hull 17 par 3 Bethpage, Black Course
Utslag hull 18 par 4 Bethpage, Black Course
Bak utslag hull 1 ble vi møtt med dette skiltet (alle foto c jacobsen) Fairway hull 18 med klubbhus i bakgrunnen. Inne i klubbhuset på Bethpage State Park Putte greenen Bethpage State Park Krysser vei fra hull 14 til 15 Bethpage, Black Course Utforbi Klubbhuset Bethpage State Park Utslag hull 17 par 3 Bethpage, Black Course Utslag hull 18 par 4 Bethpage, Black Course

Dette markerer første gang PGA Championship spilles så tidlig på sesongen og samtidig første gang Bethpage State Park er vertskap. Tidligere har U.S.Open i 2002 / 2009 + FedExCup Barclay i 2012 / 2016 blitt avholdt her.

Anlegget har hele 5 / 18 hulls baner markert med 5 forskjellige farger(yellow,green,blue,red & black) fra Gul til å være den enkleste og Svart den vanskeligste. Så utfordrende er den at de mener et skilt er på sin plass ved første Teebox for å advare spillerene om at du helst bør være en ganske god Golfer før du begir deg utpå denne Svarte banen(overdrevet spør du meg).

Banens arkitekt fra 1960 er velkjente Robert Trent Jones(Sr.) og nyarkitekt Ree Jones i 2007.

Siden dette er en Public Course har alle muligheter til å spille her. Utfordringen blir bare å finne en ledig plass! Første prioritet er fastboende i New York Staten som får runden for en lavere pris en ikke fastboende. Kjenner man noen som bor i Staten kan vedkommende ringe inn å bestille tid for deg. Slik jeg gjorde det da jeg fikk en kjenning fra New York City til å gjøre nettopp det..

En kjøretur på ca 1 1/2 time fra Sentrum / Times Square tar deg fram til banen. Der venter et flott Golfanlegg med nevnte 5 baner av forskjellige vanskelighetsgrader. For min del ventet det også en typisk New Yorker av en Far & Sønn ved advarsel skiltet foran første Tee box. Heldigvis så *koya* han sigaren før vi slo ut på høydeplatået til hull # 1.,,så slapp vi den lukta videre....

Litt overaskende var det at vi måtte krysse en bilvei etter første hull og igjen når vi kom tilbake for å spille de siste fire hullene. Inne i dette "amfiet" på første og avslutningshullene kan jeg bare tenke meg hvilken flott atmosfære det vil bli under Turneringen og ikke minst når Ryder Cup skal spilles her i 2024. Da får de nok den velkjente "extra spilleren" med på laget i form av "gærne" entusiastiske New Yorkere!

På lista framover står det også at FedExCup (Northern Trust) playoff skal spilles her i 2021 og 2027 så her blir det flere anledninger framover til å bli bedre kjent med denne attraktive banen.

Bethpage State Park vill for alltid stå i historiebøkene som den aller første Public Course som har vært vertskap til en Major (U.S.Open) hvor Mr. Woods ble vinner som den eneste spiller under par. Så får vi se til helga da om han øker den seiersrekka. Spennende blir det iallefall å følge med gjengen!

Carsten Jacobsen.